Autoverzekering-portaal

Rijstijl en verzekering, wat is de impact?

Jos Verstappen

Verzekeraars zijn altijd opzoek naar hoe risico werkt. Het is hun vak immers. Autoverzekeraars zijn daar niet anders in. Zo was er korte tijd terug een verzekeraar die aan autoverzekering exclusief voor vrouwen aanbod. Reden? Vrouwen creeëren minder euro’s schade dan mannen. Deze verzekeraar werd op de vingers getikt door het Europese Hof voor discriminatie op basis van geslacht. In 2019 is de trend rijgedrag korting. Op basis van je rijstijl krijg je korting. Kort door de bocht gezegd: wie als Max of Jos Verstappen scheurt en F1maximaal gaat krijgt niks, wie rustig rijdt krijgt tot wel 35% korting. Wat betekent dit in de praktijk?

In pluggen en rijden maar

Hoe verzekeraars je rijstijl in kaart brengen is door middel van een app op je telefoon. De meest basale versie checkt als je hem aanzet alleen je snelheid en of je geen verkeerde wegen inslaat op basis van de GPS. De meer indringende variant moet je doormiddel van je oplader aansluiten op je auto. Daarmee kunnen ze dan bij allerlei modellen gegevens uit de software trekken. Dit kan van alles zijn, ook dingen waarvan je niet wist dat je auto het wist. Als je bijvoorbeeld auto’s met runflat banden hebt kunnen ze de bandenspanning meenemen in de analyse. Bij veel auto’s wordt het schakelgedrag tegenover het toerental gezet om te kijken hoe ver je het laat oplopen. Ook als je een waarschuwing voor bijvoorbeeld olie verversen te lang negeert kan dit nuttige data voor verzekeraars zijn.

Huidige staat

Vooralsnog zijn de modellen niet al te uitgebreid. Dit komt omdat verzekeraars tot voorheen niet zulke intieme data in handen hadden. De eerste input zal dan ook naar alle waarschijnlijkheid gebaseerd zijn op black boxes na ongelukken. Deze worden nu al gebruikt om bijvoorbeeld schuld te bepalen bij ongevallen. Data van auto’s met ongevallen worden ongetwijfeld gebruikt voor premies bepalen. Ongetwijfeld, want geen van de verzekeraars wil exact zeggen hoe hun modellen werken. Dit is natuurlijk goed voor je concurrentiepositie, maar slecht voor de consument. Je moet er nu maar op vertrouwen dat een normale rijstijl een normale premie oplevert.

Privacy

Behalve de ongelijke positie die gaat komen naarmate verzekeraars steeds meer en meer data verzamelen is het ook de vraag hoe veilig de gegevens zijn. Partijen als de Consumentenbond trekken nu al aan de bel dat dit data is die extreem interessant is voor kwaadwillenden. Naast datalekken is er ook natuurlijk de vraag of deze data wel intern veilig is. Zal de afdeling Zorg echt niet willen checken hoe vaak jouw auto parkeert bij de McDonalds?

Mobiele versie afsluiten